mandag 8. september 2008

Oppgave 5: ungdom og kjøpepress

I dagens samfunn er kjøpepress blant gammle ett stort problem. Vi mener at reklame er den største synderen innen kjøpepress blant ungdommer. Reklame finner vi overalt i dagens kos – for eksempel; TV, radio, plakater, internett, aviser og blader. Dette er ett stort problem, spesielt for foreldre. Barn blir lettere påvirket av reklame enn voksne. Det er reklamen som sier hva som er kult, og hva man trenger.

Foresatte sin hovedbekymring innen kjøpepress er at barnet vil stadig ønsker seg mere ting. Dette kan føre til økonomiske problemer blant de foresatte. I visse miljøer kan barnet bli hengt ut hvis hun/han ikke greier å følge ”strømmen”. Det er reklamen, motebransjen og vennegjenges krav som bestemmer hvordan barnet skal se/kle seg. Hvis foreldrene sitt kapital ikke oppnår venenegjengens krav om hvordan personen skal for eksempel kle seg, kan ungen bli uthengt. æ e sulten på vaffel

Ungdommer som har foreldre med ett kapital større en gjennomsnittet og er mer bortskjemt, kan bli sett på mer populær blant vennekretsen. Disse ungdommene kan ofte bli kategorisert som sosser, eller bortskjemte unger.

Vi mener at kjøpepress kan motarbeides ved å begrense reklame innen media, og motevarer. Vi kan også sette inn flere reklamefrie kanaler på TV, som for eksempel NRK.

Vi selv har ingen bekymringer ovenfor kjøpepress.

Vi skal ta i utgangspunkt fem ting vi eier og finne ut kostnadene:

1:

Modell: iPhone 8GB 3G

Sammenlagt pris: 10 000kr

2:

Modell: iPhone 8GB (førstegenerasjon)

Sammenlagt pris: 2 500kr

3:

Modell: ASUS Eee 901 (Laptop)

Sammenlagt pris: 3500kr

4:

Modell: Acer Aspire One A110L (Laptop)

Sammenlagt pris: 2800kr

5: Modell:

Infinity Beta 50 (Stereoanlegg)

Sammenlagt pris: 8000kr

Kilder:

www.foreldrepraten.no

www.deal.no

www.ung.no

Gruppe: David Vo og Vigleik Lund

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Dere har fått en litt mindre konket oppgave enn mange av de andre gruppene, men dere løser den fint. Jeg syns dere burde bruke kildene deres mer, slik at det blir litt mer fakta i teksten. Bortsett fra det er jeg enig i at reklame har mye å si for kjøpepress. Burde dere ikke ha drøftet det siste momentet der dere lister opp ulike "gadget" med pris - er dette nødvendige produkt, kunne dere klart dere med noe billigere, hvorfor har dere kjøpt akkurat disse produktene?